«Το αρχαϊκό αυτό σύμβολο είναι το ποιητικότερο και ταυτόχρονα το φιλοσοφικότερο απ’ όλα τα σύμβολα»
Πραγματικά η Σελήνη, αντικείμενο λατρείας από τα πολύ παλιά χρόνια, όχι για τον εαυτό της αλλά κυρίως για τη δύναμη που συγκεντρώνει και τη ζωή που εκδηλώνει, αποτελεί το πιο πολύπλοκο από τα σύμβολα χωρίς να εξαιρεθεί σ’ αυτό ούτε ο Ήλιος, αν και έχουν γίνει πολλές προσπάθειες ερμηνείας του συμβολισμού της στις διάφορες μυθολογίες.
Η σελήνη υπήρξε το αγαπημένο θέμα στο έργο πολλών ποιητών καθώς και στις βραδινές ονειροπολήσεις και ενατενίσεις στον ουρανό των ρομαντικών.
Είναι το πιο γνωστό άστρο μετά τη Γη. Η ηλικία της υπολογίζεται σε 4,5 Χ 109 χρόνια. Έχει ακτίνα περιστροφής 384.000 χιλιόμετρα, χρόνο περιφοράς 27,3 ημέρες, χρόνο περιστροφής 27,3 ημέρες, ακτίνα 1738 χιλιόμετρα και μάζα 7,36 Χ 1022kgr. Σχετικά με την προέλευσή της οι γνώμες διχάζονται. Λέγεται ότι συνελήφθη από το βαρυτικό πεδίο της Γης. Τα πετρώματά της δείχνουν ότι προέρχεται από άλλο μέρος του Ηλιακού συστήματος, ενώ η περιεκτικότητα των μετεωριτών δείχνει ότι προέρχεται από το ίδιο μέρος με τη Γη. Η τροχιά της είναι σχεδόν πάνω στο επίπεδο της εκλειπτικής, γι’ αυτό παρουσιάζεται το φαινόμενο των εκλείψεων και γι’ αυτό έχει περίπου την ίδια τροχιά με τον Ήλιο στον Ουρανό.
Παρόλα τα διαπλανητικά ταξίδια, η Σελήνη θεωρείται ένα μυστήριο από την άποψη της αστρονομίας. Τη βλέπουμε σχεδόν κάθε βράδυ και την έχουμε συνηθίσει γι’ αυτό δεν προσέχουμε ότι δείχνει πάντα προς τη Γη την ίδια πλευρά με τεράστια ακρίβεια! Η τροχιά της είναι σχεδόν ένας τέλειος κύκλος, άγνωστο γιατί. Το φαινόμενο μέγεθος της είναι το ίδιο με του Ήλιου. Η σκιά της Γης είναι ίση με το δίσκο της Σελήνης γι’ αυτό και γίνεται ολική έκλειψη της Σελήνης.Ο κώνος σκιάς της Γης κατά τακτά διαστήματα συναντά αυτόν της Σελήνης και φυσικά δεν είναι τυχαίο αυτό που λέει η μυθολογία και ο Εσωτερισμός για τον Άδη, τα επίπεδά του και την πορεία των ψυχών. Πολλοί λαοί θεωρούσαν τη Σελήνη σαν τη χώρα των νεκρών. Οι Πυθαγόρειοι έλεγαν ότι είναι τα Ηλύσια Πεδία.
Ο Πλούταρχος αναφέρει ότι οι ψυχές των δικαίων εξαγνίζονται στη Σελήνη, το σώμα τους ξαναφτιάχνεται στη Γη και το πνεύμα τους στον Ήλιο. Όταν ο άνθρωπος πεθαίνει, γνωρίζει δύο θανάτους: Πρώτα το χωρισμό σώματος-ψυχής που γίνεται στη Δήμητρα (Γη, οι Αθηναίοι ονόμαζαν τους νεκρούς Δημήτριους) και ύστερα το χωρισμό ψυχής-νου στην Περσεφόνη (Σελήνη).
Είναι ένα αστρικό σώμα που υπόκειται σε ρυθμούς και που παρατηρώντας το, βλέπουμε αυτόν τον παγκόσμιο κυκλικό νόμο της γέννησης και του θανάτου και το σημαντικό είναι ότι η εξαφάνισή του μέσα στο σκοτάδι, στον θάνατο, δεν είναι συνεχής και τελειωτική. Απλά είναι σαν να ανανεώνεται και να επανέρχεται.
Μυθολογικές απεικονισεις
Τη λατρεία της τη συναντάμε σε όλες τις μυθολογίες. Παρουσιάζεται και με αρσενική και με θηλυκή όψη. Στην Ινδία είναι ο θεός Soma, στους Χαλδαίους ο Sin, στην Αίγυπτο ο Όσιρις-Lunus και ο Thot-Lunus, στην Ελλάδα η Φοίβη και η Εκάτη, στη Ρώμη η Lucina. Είτε αρσενική είτε θηλυκή η Σελήνη είναι το μυστήριο των απόκρυφων μυστηρίων, περισσότερο όμως σύμβολο του σκοτεινού, παρά του καλού, του φωτεινού.
Στην Αίγυπτο ήταν «το μάτι του Ώρου» και ο Ήλιος «το μάτι του Όσιρι». Ο Όσιρις παρίστανε τον Ήλιο και τον ποταμό Νείλο, ενώ η Ίσις ήταν η Σελήνη, η κοίτη του ποταμού Νείλου ή η μητέρα Γη, για τη γονιμοποίηση της οποίας ήταν απαραίτητο το νερό του Νείλου.
Ο Ήλιος και η Σελήνη γονιμοποιούν τη Γη, τη μικροκοσμική μητέρα κι αυτή συλλαμβάνει και γεννάει. Ο Ήλιος δίνει τη ζωή σ’ ολόκληρο το πλανητικό σύστημα, ενώ η Σελήνη τη μεταβιβάζει σε μας. Όλες οι σεληνιακές θεότητες διατηρούν υδάτινες ιδιότητες ή λειτουργίες. Οι ρυθμοί της Σελήνης επηρεάζουν τους ρυθμούς του υδάτινου στοιχείου που γονιμοποιεί και βοηθάει στη βλάστηση και όχι μόνο αυτό αλλά βοηθάει στην καταστροφή εξαντλημένων μορφών (κατακλυσμός), στην αναγέννηση και ανανέωσή τους. Ο Σόμα, που ταυτίστηκε με τη θεά Σελήνη-Τσάντρα στην αρχαία Ινδία, συμβόλιζε το ζωικό υγρό που υπάρχει σ’ όλους τους ζωντανούς οργανισμούς. Ο σύνδεσμος Σελήνης και βλάστησης είναι τόσο έντονος, που πολλοί θεοί της γονιμότητας είναι ταυτόχρονα και σεληνιακοί θεοί (Αθώρ, Ιστάρ, Αναϊτις).Από τα πολύ παλιά χρόνια τα νερά, η βροχή, η γονιμότητα της γυναίκας, η βλάστηση και η γονιμότητα των ζώων ενώνονται με τον ίδιο συμβολισμό με το φεγγάρι. Ενδεικτικά αναφέρουμε παραδείγματα που ενώνουν τις φυσιολογικές λειτουργίες της γυναίκας με τη Σελήνη: Η λειτουργία της εμμηνόρροιας συμβαίνει κάθε σεληνιακό μήνα 28 ημερών ή 4 εβδομάδων από 7 μέρες κάθε μια. Η εγκυμοσύνη συμπληρώνεται σε 280 ημέρες ή 40 εβδομάδες από 7 ημέρες ή 10 σεληνιακούς μήνες από 28 ημέρες. Η κίνηση του εμβρύου σημειώνεται σε 126 μέρες ή 18 εβδομάδες από 7 μέρες κάθε μια.
Μια σχετικά σύγχρονη αστρολογική έρευνα του Δρ. Γιόνας από την Τσεχοσλοβακία καταλήγει στα εξής συμπεράσματα:
1) Πολλά είδη, όπως ψάρια, αχινοί, σκουλήκια, αναπαράγονται όταν η Σελήνη είναι στα τρία τέταρτα (3/4), ακόμη και μέσα σε κλειστές ελεγχόμενες δεξαμενές.
2) Μια γυναίκα είναι γόνιμη όταν η γωνία Ήλιου-Σελήνης είναι ίδια μ’ αυτήν που είχαν όταν η γυναίκα αυτή γεννήθηκε και είναι κάτι που μπορεί να υπολογιστεί.
3) Το φύλο του παιδιού εξαρτάται από τη θέση της Σελήνης κατά τη σύλληψη…
Το ποσοστό πρόβλεψης και επιτυχίας του ελέγχου της γέννησης μ’ αυτή τη μέθοδο, κατά τον Δρ. Γιόνας, φτάνει το 95%.
Κάτι που δρα ασυνείδητα είναι ο συναισθηματικός βιορυθμικός κύκλος του ανθρώπου που είναι 28 ημέρες και έχει 4 φάσεις 7ήμερης διάρκειας η καθεμιά.
Επιστρέφοντας στις μυθολογικές απεικονίσεις της Σελήνης, βλέπουμε ότι όλες οι Μεγάλες Μητέρες είναι θεές της γονιμότητας, μητέρες του «μονογενή» με άσπιλο τρόπο και με σύμβολο τον μηνίσκο της Σελήνης ή τα κέρατα του ταύρου. Γενικά ταυτίζεται με τη Μεγάλη Μητέρα τη Maya Μαία και σ’ αυτήν ήταν αφιερωμένος ο μήνας Μάιος (εποχή ανάπτυξης και ανθοφορίας), μήνας που εξακολουθεί και σήμερα να γιορτάζεται η γιορτή της μητέρας.
Στην ελληνική μυθολογία συναντάμε τη Σελήνη-Εκάτη, ενώ στενή είναι η σχέση Σελήνης-Αρτέμιδος. Το όνομα Εκάτη είναι το θηλυκό του Έκατος, επιθέτου του Απόλλωνα (εκάς = μακριά) που έχει την ίδια έννοια με το εκάεργος και εκάβολος, τα οποία μεταφορικά σημαίνουν τον λάμποντα. Πολλές φορές στην ελληνική μυθολογία η Εκάτη ταυτίζεται με την Άρτεμη. Πάντως η Εκάτη συμβολίζεται με τη δάδα της, όπως η ίδια η θεά Σελήνη, ενώ η Άρτεμις, αν κρατούσε ένα πυρσό, δεν θεωρούταν θεά της Σελήνης. Ήταν μια τρισυπόστατη θεά με μεγάλη δύναμη και ο Δίας της παραχώρησε το μερίδιό της στη γη, την ερημική θάλασσα και τον βραδινό ουρανό. Ποτέ δεν έγινε θεά του Ολύμπου. Σύμφωνα με την παράδοση, έχασε πολύ από το κύρος και τη δύναμή της, όταν ο Δίας έγινε εξουσιαστής θεός αυτού του κόσμου. Ήταν δηλαδή μια δυνατή θεότητα του παλιού κόσμου. Ίσως εδώ να υπάρχει κάποια σχέση με τις αναφορές της Ε.Π. Μπλαβάτσκυ για τον ρόλο της Σελήνης στην εξέλιξη της Ανθρωπότητας κατά την προηγούμενη εξελικτική φάση της.
Στα σταυροδρόμια τοποθετούσαν τρεις ξύλινες μάσκες πάνω σ’ έναν στύλο ή ένα τριπλό άγαλμα με τρία πρόσωπα που στρέφονταν σε τρεις κατευθύνσεις. Σύμφωνα με τους Στωικούς, ήταν το σύμβολο των διαδοχικών όψεων που αντιπροσωπεύονται από τη Σελήνη σε κάθε μια από τις τρεις φάσεις της. Οι Ορφικοί, που πρέπει να πούμε ότι ήξεραν ότι είναι ουράνιο σώμα και έχει ελικοειδή τροχιά, το εξηγούσαν με την κυριαρχία της στα τρία βασίλεια του κόσμου (ουράνιο, γήινο, υποχθόνιο) και στους ύμνους τους αναφέρεται ότι κατοικείται από «όντα».
Σαν σύμβολά της χρησιμοποιήθηκαν κατά καιρούς διάφορα ζώα, όπως η αρκούδα ή η γάτα ή η αγελάδα. Η γάτα ήταν αφιερωμένη στην Ίσιδα και στην Αιγυπτιακή πόλη Βούβαστη, όπου λατρευόταν η Ίσιδα σαν Σελήνη επικρατούσε βαρύ πένθος με τον θάνατο κάθε ιερής γάτας. Ο Τζέραλντ Μάσεϋ λέει ότι τα μάτια της γάτας ακολουθούν τις σεληνιακές φάσεις καθώς μεγαλώνουν και μικραίνουν στο σκοτάδι. Από αυτό βγαίνει και η μυθολογική αλληγορία κατά την οποία η Ντιάνα κρύφτηκε με τη μορφή μιας γάτας στη Σελήνη, όταν προσπαθούσε να ξεφύγει από την καταδίωξη του Τυφώνα (Μεταμορφώσεις Οβιδίου).
Η αγελάδα χρησιμοποιήθηκε σε πολλούς πολιτισμούς ως σύμβολο της Σελήνης και γενικότερα του θηλυκού στοιχείου. Σύμβολό της ήταν η ημισέληνος και λέγεται ότι υπήρχε αυτός ο συσχετισμός λόγω της ομοιότητας στην περίοδο κύησης της αγελάδας με την ανθρώπινη που εθεωρείτο ότι ήταν ίδια.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΒΙΚΗ ΣΙΩΜΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ