Το Μυκηναϊκό Ανάκτορο ή Καδμείων χρονολογείται στο 13ο αιώνα π.Χ. και βρίσκεται περίπου στο κέντρο της ακρόπολης. Το ανάκτορο ήταν διακοσμημένο με τοιχογραφίες και έχουν βρεθεί πήλινες πινακίδες Γραμμικής Β’ γραφής και αμφορείς. Το ανάκτορο καταστράφηκε από πυρκαγιά περίπου το 1200 π.Χ. Η αρχαιολογική έρευνα ταύτισε τις περίφημες Επτά Πύλες της Θήβας υποθετικά στις σημερινές επτά φυσικές εξόδους της πόλης, με βάση τις μαρτυρίες των αρχαίων συγγραφέων. Στο εσωτερικό της αρχαίας ακρόπολης, στον χώρο της αγοράς της σύγχρονης πόλης, η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως τμήματα μεγάλου μυκηναϊκού ανακτορικού κτιρίου, κατεστραμμένου από πυρκαγιά, το οποίο ταυτίστηκε με την «Οικία του Κάδμου», που σύμφωνα με την παράδοση, είχε αποτεφρωθεί από τους κεραυνούς του Δία και τα λείψανά της είχαν διατηρηθεί ως ιερός άβατος χώρος. Ο Παυσανίας αναφέρει ότι αρχικά η Θηβαίδα λεγόταν Ωγυγία και οι πρώτοι κάτοικοί της ήταν οι ‘Εκτηνες, των οποίων ο βασιλιά τους με το όνομα Ώγυγος ήταν αυτόχθων. Μετά οι κάτοικοι αυτοί αφανίστηκαν από επιδημία και ήρθαν και κατοίκησαν εκεί οι βοιωτικές φυλές με το όνομα Υαντες και οι ‘Αονες, τους οποίους ήρθε και κατάκτησε μετά ο Κάδμος με Φοίνικες.Οι πανάρχαιες καταβολές της Θήβας αντανακλώνται στις μυθολογικές παραδόσεις και το όνομά της μαρτυρείται σε κείμενα Γραμμικής Β από τα αρχεία του μυκηναϊκού ανακτόρου της, που χρονολογούνται στον 13ο αι. π. X. Οι ανασκαφές των τελευταίων χρόνων αποκάλυψαν στο λόφο της Καδμείας πολλά τμήματα της μεσαιωνικής οχύρωσης, τα οποία γενικά θεωρούνται ότι ανήκουν στην περίοδο της Φραγκοκρατίας και διέρχονταν από σημεία παλαιότερων οχυρώσεων. Το γεγονός ότι πλέον σχεδόν κανένα σημείο της οχύρωσης, αρχαίας ή βυζαντινής, δεν έχει διατηρηθεί ορατό, εκτός από το «φράγκικο» πύργο στα βόρεια και από έναν άλλο πύργο στα νότια της Καδμείας (πύργος ιδιοκτησίας Κτιστάκη), θα πρέπει να αποδοθεί στην επαναχρησιμοποίηση του οικοδομικού υλικού τους. Οι θέσεις των πύργων της μεσαιωνικής οχύρωσης της Καδμείας αντιστοιχούν στις θέσεις των αρχαίων πυλών της πόλης. Ο λεγόμενος «φράγκικος» πύργος ή πύργος Saint Omer, ορθογώνιας κάτοψης και διαστάσεων 13,60 x 16 μ., ύψους 12 μ. και με πάχος τοίχων 3 μ., με δύο ορθογώνιες καλαμοσκεπείς αίθουσες στο ισόγειο , περικλείεται σήμερα από τον αύλειο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου της Θήβας. Αποτελούσε τμήμα του κάστρου της Καδμείας, που σύμφωνα με το Χρονικόν του Μωρέως χτίστηκε από το Nicolas Β΄ de Saint Omer μετά το 1287. Λίγο νοτιότερα στην Καδμεία οι ανασκαφές έφεραν στο φως τμήμα του ανακτόρου του ίδιου ηγεμόνα, το οποίο καταστράφηκε από τους Καταλανούς πιθανώς το 1331· γι’ αυτό το ανάκτορο γνωρίζουμε ότι έφερε τοιχογραφικό διάκοσμο με μάχες των σταυροφόρων στη Συρία και απεικονίσεις κάστρων της Συρίας και της Παλαιστίνης. Η ίδρυση της Θήβας περιγράφεται από τους γοητευτικότερους μύθους της ελληνικής μυθολογίας. Στα Ομηρικά έπη οι μύθοι την απέδιδαν στους αδελφούς Ζήθο και Αμφίωνα, ο οποίος παίζοντας την λύρα του, τις μάγευε ώστε μετακινήθηκαν μόνες τους και έκτισαν τα περίφημα τείχη της επτάπυλης πόλης. Αναρωτιέμαι τι είδους λύρα ήταν και τι συχνότητα έπαιζε ώστε να προκαλεί κίνηση αντικειμένων! Άλλοι μύθοι απέδιδαν την ίδρυση της πόλης στον Κάδμο, γιο του Αγήνορα βασιλέα της Φοινίκης. Σύμφωνα μ' αυτούς, ο Δίας μεταμορφωμένος σε ταύρο, έκλεψε την αγαπημένη κόρη του Αγήνορα "Ευρώπη" και ο βασιλέας διέταξε τους γιους του να ψάξουν να την βρουν και να μην επιστρέψουν πίσω χωρίς αυτήν. Στην αναζήτηση της αδελφής του Ευρώπης, ο Κάδμος ζήτησε τη βοήθεια του Απόλλωνα στο μαντείο των Δελφών- ακόμα μια μορφή με μαγική λύρα. Τότε πήρε την εντολή από τον θεό, να σταματήσει τις αναζητήσεις και να ακολουθήσει την πρώτη δαμάλα που θα συναντήσει. Σε όποιο σημείο γονατίσει η δαμάλα, εκεί να κτίσει μια πόλη, την Θήβα, στην οποία οι θεοί θα μοίραζαν απλόχερα τις ευλογίες τους. Κοινώς φίλε αναγνώστη, ο τόπος χτίστηκε με μαγικό τρόπο και επιλογή! Ακολούθησε την θεϊκή εντολή ο Κάδμος και όταν η δαμάλα γονάτισε σε ένα λόφο της Βοιωτίας, την θυσίασε στους θεούς και αναζήτησε πηγή για να πλυθεί και να κάνει σπονδές. Την πηγή Δίρκη που βρήκε την προστάτευε ένας φοβερός δράκοντας, γιος του θεού Άρη. Με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς σκότωσε τον δράκοντα, πήρε το νερό που χρειαζόταν η νέα πόλη και έσπειρε τα δόντια του δράκου στη Θηβαϊκή γη, απ' όπου ξεφύτρωσαν οι προπάτορες των Θηβαίων οι "Σπαρτοί". Σας θυμίζει τον Δευκαλίωνα η όλη πράξη; Έτσι θαυμαστά, με θεϊκή εντολή κτίστηκε, οχυρώθηκε και κατοικήθηκε η νέα πόλη στο κέντρο της εύφορης πεδιάδας, πλούσιας σε νερά και λίμνες που περιβάλλεται από πανέμορφα και βαθύσκιωτα βουνά, τον Παρνασσό, τον Ελικώνα, τον Κιθαιρώνα και άλλα μικρότερα που της χάριζαν υγιεινό κλίμα, στο κέντρο της Ελλάδας κοντά στον Κορινθιακό και Ευβοϊκό κόλπο. Ο Κάδμος δίδαξε στους Έλληνες τα «Φοινίκια» γράμματα το ελληνικό δηλαδή αλφάβητο. Κοινώς ήταν ένας γεννήτορας της γραφής και της γνώσης! Παντρεύτηκε την Αρμονία και στον γάμο τους για πρώτη και μοναδική φορά όλοι οι Ολύμπιοι θεοί κατέβηκαν από τον Όλυμπο και γλέντησαν με το καινούριο ζευγάρι, στο οποίο χάρισαν πλούσια δώρα.
ΓΡΑΦΕΙ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ