Η έκφραση “Δούρειος Ίππος” σήμερα, υποδηλώνει είσοδο με τέχνασμα, δόλο και πονηρία. Σύμφωνα με τις αφηγήσεις του Ομήρου στην Οδύσσεια, η πολιορκία της Τροίας είχε συνεχιστεί για σχεδόν 10 χρόνια, όταν ο Οδυσσέας κατέστρωσε ένα σχέδιο για την κατασκευή ενός γιγάντιου ξύλινου αλόγου με ρόδες (το άλογο ήταν σύμβολο της Τροίας) για να περάσουν κρυφά οι Έλληνες πίσω από τα τείχη της πόλης. Δηλαδη εφτιαξε μια εικόνα της πίστης τους με ιό μέσα τους Έλληνες. Ένα ψυχοσκώληκα που λειτούργησε στο υποσυνείδητο ως μη εχθρικό αντικείμενο, παίζοντας με την εικόνα.Το άλογο ήταν ένα αποδεκτό και σεβαστό δώρο σε θρησκευτικό πλαίσιο, καθώς ήταν σύμβολο δύναμης, ευγενούς καταγωγής και στρατιωτικής υπεροχής. Οι ήρωες και οι βασιλιάδες συχνά απεικονίζονταν να πολεμούν με άλογα ή να τα προσφέρουν στους θεούς ως αφιερώματα. Ο Ίππος λοιπόν, γίνεται εργαλείο μοίρας: συμβολίζει την υπεροψία των Τρώων και την έξυπνη πονηριά των Ελλήνων. Ο Δούρειος Ίππος παρουσιάζεται ως προσφορά στους θεούς (πιθανόν στην Αθηνά), ώστε να πειστεί η Τροία να τον εισάγει στα τείχη της πόλης. Μερικοί συγγραφείς, πρότειναν ότι μπορεί να ήταν ένα πλοίο, με κρυμμένους πολεμιστές μέσα, είτε ένας φοινικικός τύπος εμπορικού πλοίου, διακοσμημένος με κεφάλι αλόγου, που ονομάζεται ιπποπόταμος (άλογο). Στην Οδύσσεια τα πλοία ονομάζονται και «θαλάσσια άλογα». Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Archaeologia Maritima Mediterranea, εξηγεί ότι τα hippoi ήταν γρήγορα, ελαφριά και ευέλικτα πλοία με ρηχό βύθισμα, ιδανικά για εξερεύνηση, απόδραση και μεταφορές. Συχνά διέθεταν πρόσωπο αλόγου στο πρυμναίο ή πλωριό άκρο τους, κάτι που τα συνέδεε με την έννοια του ίππου. Ο ίδιος συγγραφέας πιστεύει ότι το πλοίο που χρησιμοποίησαν οι Έλληνες για να εισβάλουν στην Τροία ήταν ένα τέτοιο πλοίο με “κεφαλή ίππου”. Ο Δούρειος Ίππος, λοιπόν, ενδέχεται να μην ήταν ένα τεράστιο ξύλινο άγαλμα, αλλά ένα παραθαλάσσιο τέχνασμα, ένα καμουφλαρισμένο πλοίο-παγίδα, που άνοιξε τον δρόμο για την κατάρρευση της Τροίας – και, ίσως, για έναν από τους μεγαλύτερους μύθους της ανθρωπότητας.
ΓΡΑΦΕΙ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ
